// Bezpłatny e-book + zapis do newslettera

JAK ZACZĄĆ I NIE PRZESTAĆ?

Wewnątrz znajdziesz…

15 piekielnie skutecznych rad, które pomogą Ci spełniać marzenia, osiągać cele, budować nawyki i zwiększać produktywność.

 

 

Wszystkie rady zostały ułożone w logiczny ciąg działań wspomagających Cię w drodze do osiągania celów.

 

 

Dołącz do prawie 1.000 osób, które regularnie czytają newslettera.

Czym jest zarządzanie czasem?

Często przy rozmowie o zarządzaniu czasem pojawia się pytanie: czym ono jest? Oto odpowiedź, ale najpierw trzeba sobie powiedzieć, czym zarządzanie czasem nie jest.

 

CZYM NIE JEST ZARZĄDZANIE CZASEM?

BYCIEM NA CZAS

Mam dla ciebie przykrą informację, bycie na czas, nie jest zarządzaniem czasem. Pomimo że zajmuję się zarządzaniem czasem, to do tej pory zdarza mi się spóźniać lub być na styk, i to, pomimo że w dużej mierze wyeliminowałem to zjawisko, o czym szerzej pisałem w tym artykule.

 

OSZCZĘDZANIEM KILKU MINUT, ABY ZEBRAĆ W CIĄGU DNIA GODZINĘ LUB DWIE

Możesz znaleźć w Internecie i w różnej maści poradnikach mnóstwo rad jak dzięki małym oszczędnościom czasu możesz zyskać godzinę lub dwie dziennie. Nie przeczę, że coś w tych radach jest. Nie oszukujmy się jednak, że w znaczący sposób zmienią one nasze życie. Prędzej doprowadzą nas do rozpaczy, gdy będziemy się rzucać na samotne minuty, jak wygłodniała hiena na antylopy pierzchające we wszystkie strony.

Dzieje się tak dlatego, że mnóstwo energii będziemy poświęcać na wyszukiwanie okazji. A po dRugie to bardzo mało efektywne. W końcu takie rady jak:

  • stosuj minimalne czasy przygotowywania posiłków, a więc jeżeli na opakowaniu pizzy napisane jest: odgrzewaj 10 – 12 minut, to wybieraj tę niższą opcję. Nieważne, że potrawa będzie niedogotowana, a Ty nabawisz się problemów żołądkowych, ważne, że oszczędziłeś 2 minuty.
  • albo ta, zgodnie z którą w czasie reklam pomiędzy programami powinniśmy wykonywać prace domowe lub inne zadania. A może lepiej przestać oglądać telewizję i zamiast próbować wciskać byle gdzie różne zadania, lepiej jest je dobrze zaplanować.

W każdym razie chodzi o to, że dzięki tym radom mam oszczędzić trochę czasu tu i tam, potem to zsumujemy, i będziemy mogli robić wszystko to, co tylko chcemy. To jednak tak nie działa, ponieważ ludzie odnoszący sukcesy postępują na odwrót. Nie tworzą życia, jakiego pragną, poprzez oszczędzanie czasu. Oni najpierw tworzą wymarzone życie, a potem czas oszczędza się sam.

 

UPYCHANIEM JAK NAJWIĘKSZEJ ILOŚCI ZADAŃ W PLANIE

Jest grupa osób, które myślą, że zarządzanie czasem polega na wciskaniu jak największej ilości zadań do kalendarza. W ich świecie doba powinna być z gumy i może się rozciągać w nieskończoność. Nieważne, że połowy z zaplanowanych zadań i tak nie zrobią. Ważne jest tylko dodawanie kolejnych punktów do listy i poszukiwanie cudownych recept, które pozwolą na ich realizację. Mam złą wiadomość to nie działa i nie ma żadnej cudownej recepty na robienie więcej.

 

CZYM JEST ZARZĄDZANIE CZASEM?

ELIMINOWANIEM ZŁODZIEI CZASU

Zamiast szukać kilku minut w czasie reklam, przestań oglądać telewizję, zamiast bez sensu przewijać tablicę Facebooka, poświęć ten czas na coś, na czym naprawdę Ci zależy. Identyfikuj i eliminuj złodziei czasu – jeżeli nie wiesz, czym są złodzieje czasu zajrzyj do tego artykułu – znajdziesz w nim nie tylko 55 najczęściej spotykanych złodziei czasu, ale też w przypadku niektórych z nich pomysły na to, jak je wyeliminować.

 

USTALANIEM PRIORYTETÓW

Najpierw rób to, co najważniejsze. Zamiast miotać się pomiędzy różnymi zadaniami, ustal to, co jest dla Ciebie najważniejsze i rób to.

Gdyby zepsuła Ci się pralka, a woda z niej zalała pół mieszkania, to z pewnością znalazłbyś czas na, to by zatrzymać wyciek wody, wytrzeć podłogi, osuszyć mokre rzeczy, wezwać specjalistę od pralki i być wcześniej w domu, by mógł on naprawić uszkodzone urządzenie. Usunięcie skutków takiej awarii mogłoby Ci zająć 7 godzin. I bez problemu znalazłbyś na to czas.

7 godzin to mnóstwo czasu. To tak jakbyś każdego dnia miał dodatkową godzinę do wykorzystania. Jednak gdybym zapytał Cię, czy masz czas na codzienne bieganie, ćwiczenia, czy dokształcanie się, odpowiedziałbyś, że nie. Już na tym przykładzie widać, że to tylko kwestia priorytetów. Jeżeli chcesz coś osiągnąć, robić coś, o czym marzysz, musisz to traktować, jak tę zepsutą pralkę z przykładu. Rzeczy te muszą być na pierwszym miejscu na Twojej liście priorytetów.

 

WYBRANIEM TAKIEGO ŻYCIA, JAKIE SIĘ CHCE

Z ustalaniem priorytetów wiąże się jeszcze jedna kwestia, odrzucenie życia, które nam nie odpowiada i wybranie życia, takiego, jakiego pragniemy. Jeżeli chcesz zmienić swoje życie, to mogą Ci pomóc odpowiedzi jakich udzielisz na poniższe cztery pytania:

  • Czego nie chcę robić?
  • Czego chcę robić mniej?
  • Czego chcę robić więcej?
  • Co chcę zacząć robić?

 

TRZYMANIEM SIĘ SWOICH WYBORÓW

I ostatnia sprawa zarządzanie czasem to przede wszystkim trzymanie się swoich priorytetów i dążenie do życia życiem, które sobie wybraliśmy. Dopiero wtedy możliwe jest zarządzanie czasem.

Facebook
LinkedIn
Twitter
Email

Zastanawiasz się jak zacząć spełniać marzenia?

Oto ponad 150 stronicowy poradnik, który pomoże Ci wystartować i wytrwać w realizacji marzeń.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:

Porozmawiajmy o zmianie

Do pewnych rzeczy trzeba dorosnąć. Również do zmian. Przejść drogę od ignorancji, przez świadomość problemu, do działania i zbudowania trwałej zmiany. Brzmi prosto. Pewnie, że

Odpoczynek

Odpoczynek to nie tylko nieodzowny element produktywności, ale również sam odpoczynek jest czynnością super produktywną. Jeżeli myślisz inaczej, to mam zamiar zmienić Twoje zdanie. Przekonać