Chyba jednym z najczęściej przewijających się pytań, w kontekście realizacji celów, czy marzeń, jest pytanie o to, skąd wziąć więcej czasu. Wbrew pozorom wcale nie chodzi o jakieś duże ilości czasu. Większość osób, z którymi rozmawiałem, wystarczyłaby dodatkowo jedna godzina dziennie. I właśnie o tym jest ten artykuł, o tym, jak znaleźć dodatkową godzinę dziennie i jednocześnie nie robić tego jakimś specjalnie dużym kosztem.
Poniżej znajdziesz listę sposobów, które pomogą Ci znaleźć więcej czasu na własne cele. Wybierz z niej to, co najbardziej Ci odpowiada (nie wszystko sprawdza się u każdego) i wprowadź w życie.
Potem pamiętaj, tylko aby wykorzystać ten czas na te wymarzone i wyśnione cele, na które wcześniej go nie miałeś.
WSTAWAJ WCZEŚNIEJ
Nie musisz zaraz zrywać się o trzeciej w nocy. Sam zdecyduj, ile czasu potrzebujesz rano na ważne dla Ciebie cele. To może być równie dobrze godzina, jak i 15 minut. Ja wstaję godzinę wcześniej niż bym musiał po to, by pobiegać z żoną, a potem zjeść wspólnie śniadanie. Czasami wstaję jeszcze wcześniej by coś napisać, ale tego akurat nie robię regularnie.
Poranki mają dwie niesamowite zalety. Po pierwsze rano jesteśmy wypoczęci i mamy najwięcej siły i energii do działania. Po drugie wszyscy jeszcze śpią, jest cisza, spokój i nikt nam nie przeszkadza.
PRZESTAŃ CIĄGLE SPRAWDZAĆ E-MAILE
To oczywiście nie zadziała u wszystkich. Są osoby, które pracują prawie wyłącznie na e-mailach i szybka reakcja na wiadomość jest dla nich najważniejsza. Jednak jest masa stanowisk pracy, które nie wymagają ciągłego sprawdzania poczty i udzielania natychmiastowych odpowiedzi.
WYCISZ LUB WYŁĄCZ TELEFON
Nie musisz tego robić na cały dzień. Wystarczy, że wyciszysz telefon na czas wykonywania ważnego zadania. Wtedy łatwiej skupisz się na nim i dzięki temu szybciej je skończysz. Oddzwonić możesz po skończonej pracy.
UMAWIAJ SIĘ ZARAZ PO PRACY
To jeden z moich ulubionych patentów. Jeżeli mam iść do lekarza, fryzjera, spotkać się z kimś (znajomym, czy rodziną) to staram się to robić zaraz po pracy, tak aby luka pomiędzy spotkaniem a zakończeniem pracy była tak krótka, że wystarczy tylko na dojazd. W ten sposób mam po spotkaniu jeszcze sporo czasu do własnej dyspozycji.
UNIKAJ SPOTKAŃ
Spotkania to straszne pożeracze czasu. Większość z nich trwa za długo, a omawiane na nich problemy można by było rozwiązać szybciej, wykonując 2–3 telefony lub wysyłając podobną ilość e-maili. Jeżeli tylko możesz, unikaj spotkań.
DELEGUJ
Wiem, większość z nas ma bardzo ograniczone możliwości delegowania zadań, ale jeżeli tylko masz taką możliwość, korzystaj z niej i przekazuj część pracy, zwłaszcza tej, którą ktoś zrobi lepiej lub szybciej od Ciebie. W ten sposób możesz zaoszczędzić masę czasu.
PRIORYTETY
Musisz wiedzieć, co jest priorytetem, co jest najważniejsze do zrobienia danego dnia. Zacznij od tego. Gdy to zrobisz, będziesz mógł spokojnie zająć się innymi zadaniami lub przeznaczyć dodatkowy czas na ważne dla Ciebie aktywności.
NAUCZ SIĘ MÓWIĆ “NIE”
Nie chcę, abyś stał się nagle samolubnym egoistą, ale jeżeli poświęcasz masę czasu na wykonywanie zadań za innych, a Twoja praca leży i staje się coraz bardziej pilna, to znaczy, że czas zacząć mówić częściej „nie”.
OGRANICZ SWOJĄ LISTĘ ZADAŃ
Sprawdź, czy przypadkiem na Twojej liście nie ma zbyt wielu zadań do zrobienia. Zastanów się, które z nich musisz zrobić dzisiaj, a które z nich mogą poczekać do jutra lub dłużej. A może są na niej również takie zadania, które wcale nie muszą być zrobione.
OGLĄDAJ MNIEJ TELEWIZJI / VOD
To najprostszy sposób na zdobycie dodatkowego czasu. W ekstremalnych przypadkach to może być nawet kilka godzin dziennie. Więc jeżeli z jednej strony narzekasz, że nie masz czasu, a z drugiej całymi dniami oglądasz filmy i seriale, to zrezygnuj chociaż z jednego odcinka swojego ulubionego serialu lub obejrzyj jeden film mniej, a to pozwoli Ci na sporą oszczędność czasu.
KORZYSTAJ MNIEJ Z FACEBOOKA I INNYCH MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH
To bardzo podobne do nadmiernego oglądania telewizji. Ograniczenie konsumpcji treści w mediach społecznościowych pozwala na znalezienie mnóstwa czasu na robienie tego, na czym najbardziej nam zależy.
ROZMAWIAJ KRÓCEJ PRZEZ TELEFON
Długie rozmowy telefoniczne, podobnie jak dwie powyższe aktywności potrafią zjadać masę czasu. Jeżeli musisz rozmawiać przez telefon, to nie rozwlekaj jej w nieskończoność.
OGRANICZ POGAWĘDKI
To jest jeszcze straszniejszy pożeracz czasu od rozmów telefonicznych. Przy czym nie namawiam Cię do bycia odludkiem, ale do skrócenia czasu pogawędek, zwłaszcza wtedy, gdy poświęcasz na nie dużo czasu.
WŁĄCZ DZIECI DO PRAC DOMOWYCH
Jeżeli masz dzieci, to możesz (a nawet powinieneś) wciągnąć je w wykonywanie obowiązków domowych. Po pierwsze pozwoli to na oszczędzenie czasu. Po drugie może nawet ważniejsze dzieci poczują się odpowiedzialne za dom i zdobędą umiejętności, które potem przydadzą się im w dorosłym życiu.
Pamiętaj tylko, że najpierw będziesz musiał poświęcić czas na nauczenie dzieci rozpakowywania zmywarki, wieszania prania, czy sprzątania, aby potem oszczędzać czas.
AUTOMATYZUJ ZADANIA
Jeżeli coś możesz zautomatyzować, to zrób to. Dotyczy to zwłaszcza rutynowych powtarzalnych czynności i zadań.
NAUCZ SIĘ MÓWIĆ „WYSTARCZY”
Nie zależnie co robisz, zawsze będzie coś do zrobienia. Nie jesteś w stanie odpisać na wszystkie e-maile, obejrzeć wszystkich seriali, zobaczyć wszystkich postów na Facebooku, czy wykonać wszystkich obowiązków domowych. W pewnym momencie trzeba umieć powiedzieć „dość, na dzisiaj wystarczy, resztę zrobię jutro” i pozostały czas poświęcić na realizację swoich celów i marzeń.