Jeżeli stosujesz listy zadań, a następnie wykonujesz po kolei, które się na niej znalazły, to na pewno zdarza Ci się, że to, czego nie wykonałeś, przepisujesz na kolejny dzień. Pewnie jest też tak, że z każdym dniem lista ta będzie się wydłużać, wywołując u Ciebie coraz silniejsze uczucie frustracji i zniechęcenia. Może to wynikać z dwóch powodów, które są ze sobą powiązane:
- wykonywanie w pierwszej kolejności prostych i łatwych do zrobienia zadań,
- braku priorytetów.
Lekarstwem na tę bolączkę jest metoda ABC, która jest rozwinięciem zasady Pareta. Dzięki jej zastosowaniu wprowadzisz do list zadań porządek. Dokonasz tego dzięki nadaniu każdemu z zadań jednego z trzech priorytetów (A, B lub C). Tym samym będziesz wiedział, które zadania w największym stopniu wpłyną na realizację Twoich celów i będziesz mógł skupić się na ich realizacji.
ZADANIA Z GRUPY A
Grupa ta obejmuje najważniejsze czynności, których nie możesz delegować innym. Zadania te stanowią około 20% wszystkich zadań do wykonania, jednak odpowiadają one w 80% za realizację Twoich celów. Zadania z tej grupy musisz wykonać w pierwszej kolejności i to najlepiej sam. Jeżeli zastanawiasz się jakie zadania powinny znaleźć się w tej grupie, to przez chwilę zastanów się nad każdym zadaniem, które masz do wykonania. Pomyśl, co się stanie, jeżeli dane zadanie:
- nie zostanie wykonane, czyli co wtedy stracisz,
- zostanie wykonane, czyli co wtedy zyskasz.
Jeżeli straty lub zyski będą wysokie, to prawdopodobnie będzie to zadanie typu A. Dodatkowo, aby upewnić się, czy na pewno jest to zadanie typu A, zastanów się nad powodami, dla których zadanie to jest dla Ciebie ważne.
ZADANIA Z GRUPY B
Grupa ta obejmuje ważne zadania, których wykonanie nie jest priorytetowe, ale powinny zostać wykonane. Jeżeli masz taką możliwość, to możesz przynajmniej część z tych zadań oddelegować do wykonania komuś innemu. Do grupy tej należą zadania, które nie zakwalifikowały się do grupy A, ale nie są też zadaniami typu C.
ZADANIA Z GRUPY C
Grupa ta obejmuje zadania mało ważne, których wykonanie możesz albo odłożyć na później, albo oddelegować do wykonania komuś innemu. Zadania z tej grupy możesz wykonywać dopiero po wykonaniu zadań z grupy A i B. W tej grupie znajdą się najczęściej:
- różnego rodzaju błahe sprawy,
- pożeracze czasu w postaci: bezmyślnego oglądania telewizji, buszowania w Internecie, śledzenia profili znajomych w mediach społecznościowych, granie w gry komputerowe itp.
METODA ABC – JAK JĄ STOSOWAĆ?
ETAP I.
Wypisz na kartce zadania, które masz do wykonania w danym okresie, na przykład dniu, tygodniu czy miesiącu.
ETAP II.
Weź drugą kartkę papieru i podziel ją na trzy kolumny: A, B i C.
ETAP III.
Uzupełnij tabelę. Zadania, które masz do zaplanowania, wpisuj w odpowiednie kolumny tabeli nadając im tym samym właściwe priorytety: A, B lub C zgodnie z zadami opisanymi powyżej.
ETAP IV.
Zacznij wykonywać zadania z listy zgodnie z nadanymi im priorytetami.
Poznaj też rozbudowaną wersję tej metody, czyli Metodę ABCDE.