W dobie przebodźcowania i nadmiaru informacji proste rozwiązania są na wagę złota. Jednym z nich jest one pager. Na co dzień jest wykorzystywany w biznesie. Jednak doskonale sprawdza się również przy planowaniu celów.
CZYM JEST ONE PAGER?
One pager to jednostronicowy prospekt informacyjny o firmie, czasami projekcie. Zawiera najważniejsze informacje na temat przedsiębiorstwa, takie jak:
- nazwa firmy,
- obszar działania,
- wybrane dane finansowe,
- wybrane wskaźniki,
- podstawowe informacje i produktach i rynkach zbytu,
- garść informacji o celach firmy i jej planach.
Takie dane wraz z zestawem bardziej rozbudowanych dokumentów lub bez nich trafiają do inwestorów, banków czy innych zainteresowanych osób.
DLACZEGO WARTO WYKORZYSTAĆ ONE PAGER W PLANOWANIU?
One pager to mój ulubiony sposób planowania celów i projektów, którymi zamierzam się zająć. Wynika to z jego podstawowej zalety, jaką jest możliwość ogarnięcia planu jednym rzutem oka. Ułatwia to zdecydowanie realizację celu, jak i kontrolę postępów. Dodatkowo taki plan nie zajmuje dużo miejsca i w większości codziennych sytuacji jest wystarczający. Zresztą, jeżeli strona A4 okaże się za mała, można skorzystać z formatu A3 🙂 lub rozbudować trochę one pagera o dodatkowe strony.
JAK PLANOWAĆ ZA POMOCĄ ONE PAGERA?
Weź kartkę A4 lub A3 i zapisz na niej swój cel oraz najważniejsze informacje na jego temat, takie jak:
- poszczególne kroki,
- harmonogram działania,
- niezbędne zasoby,
- i inne niezbędne informacje, które uznasz za ważne.
I to wszystko, teraz pozostaje już tylko śledzić postępy w realizacji celów. Chyba że Twój cel nie mieści się na jednej stronie.
ROZBUDOWANY ONE PAGER
Czasami, jeżeli cel jest bardziej rozbudowany, to może okazać się konieczne rozszerzenie one pagera o dodatkowe strony. Wiem, że wtedy to nie jest już ortodoksyjny jednostronicowiec, ale narzędzia są po to, by je dostosowywać do naszych potrzeb, a nie na odwrót.
Większość moich celów jest zapisana na jednej kartce, ale są też takie, które mają załączniki do podstawowej strony. Dotyczy to przede wszystkim wakacyjnych wyjazdów i blogowych celów. Planuję je z one pagerem, który zawiera tylko podstawowe informacje na temat celu. Dodatkowo w związku z tym, że nie wszystko mieści się na jednej stronie, to rozpisuję cel na większej ilości kartek. W przypadku wyjazdów każda dodatkowa kartka to jedna jednodniowa wycieczka. Natomiast w przypadku blogowych celów każda kartka to oddzielny obszar bloga i związany z nim cel. Na przykład:
- publikowanie artykułów,
- działania związane z newsletterem,
- działania na Facebooku,
- działania na Tweeterze,
- darmowe wyzwanie,
- kurs online.
Jeżeli zamierzasz postawić sobie za cel cotygodniowe chodzenie na siłownię, bieganie, naukę języka obcego, czy oszczędzanie pieniędzy, to jedna strona okaże się całkowicie wystarczająca. Gdybyś jednak nie zmieścił się na jednej stronie, to nie krępuj się i dodaj kolejne kartki do one pagera.