Pętla OODA została opracowana przez amerykańskiego pilota Johna Boyda, który służył w amerykańskiej armii podczas wojny koreańskiej. Początkowo metoda służyła wyłącznie do podejmowania decyzji podczas walki powietrznej, szybko jednak znalazła zastosowanie w armii amerykańskiej. A co się sprawdza w wojsku, to pewnie sprawdzi się i w biznesie. I tak też się stało, model decyzyjny pętli OODA trafił pod dachy korporacji. Ale to nie koniec jego możliwości, można go również zastosować w zarządzaniu czasem i podejmowaniu decyzji w życiu osobistym.
CZYM JEST PĘTLA OODA?
Pętla OODA składa się z czterech kroków, które pozwalają na osiągnięcie celu w zmiennym otoczeniu. Swoją nazwę zawdzięcza pierwszym literom angielskich słów, oznaczających poszczególne kroki:
- Observe – Obserwacja,
- Orient – Orientacja,
- Decide – Decyzja,
- Act – Akcja.
OBSERWACJA
Polega na pozyskaniu informacji z otoczenia, w celu podjęcia jak najlepszej decyzji. Ważnym elementem tego punktu jest gromadzenie informacji na temat podjętych wcześniej decyzji i ich efektów.
Na przykład, jeżeli chciałbym zacząć uczyć się języka rosyjskiego, to najpierw zebrałbym informacje o sposobach nauki, z jakich mógłbym skorzystać. Na mojej liście mogłyby się znaleźć takie metody jak: kurs stacjonarny, lekcje z native speakerem, zajęcia z polskim lektorem, nauka samodzielna z książek, czy zakup kursu online. Dodatkowo zebrałbym też informacje na temat ich zalet i wad oraz zastanowiłbym się, jak wcześniej się uczyłem języków obcych i jakie to przynosiło efekty.
ORIENTACJA
To poddanie analizie zebranych informacji, skonfrontowanie ich z rzeczywistością i przefiltrowanie, tak aby wyeliminować ryzyka wiążące się z naszym wewnętrznymi uwarunkowaniami, takimi jak:
- uwarunkowania kulturowe,
- cechy wrodzone i dziedziczone,
- umiejętność analizy i syntezy,
- doświadczenie,
- bieżące informacje.
Po uwzględnieniu powyższych uwarunkowań łatwiej będzie Ci podejmować świadome, racjonalne i szybkie decyzje.
Pozostając przy przykładzie z nauką języka rosyjskiego, w tym kroku dokonałbym analizy zgromadzonych informacji, zastanowiłbym się, jak forma nauki mi odpowiada. Mógłbym dojść do wniosków, że:
- kurs stacjonarny, co prawda jest jedną z najtańszych opcji, jednak z doświadczenia, które z nimi mam prawdopodobnie będę się mało odzywał, a osoby przyjęte na kurs dla początkujących będą już znały ten język i zdominują zajęcia,
- indywidualne zajęcia z native speakerem mogłyby być ciekawe, ale w początkowym okresie nauki od zera mógłbym czuć się nieswojo i miałbym obawy, że się nie porozumiem, gdy będę miał problem ze zrozumieniem jakiegoś zagadnienia,
- i tak dalej, aż opisałbym wszystkie metody nauki, które wybrałem w kroku pierwszym.
DECYZJA
Krokiem trzecim jest sporządzenie planu działania i podjęcie decyzji na podstawie posiadanych informacji.
Kontynuują przykład z nauką rosyjskiego. W tym kroku zdecydowałem się wybrać naukę z polskim lektorem, najlepiej studentem ostatniego roku filologii rosyjskiej. Sporządzam krótki plan działania z terminami wyboru lektora, nawiązania z nim kontaktu oraz umówienia się na pierwszą lekcję.
AKCJA
To rozpoczęcie realizacji decyzji, którą podjąłeś w poprzednim kroku zgodnie z przygotowanym planem.
CO DALEJ?
Następnie wracasz do kroku pierwszego i obserwujesz efekty swoich działań. Jeżeli zajdzie potrzeba koryguj plany i działania w oparciu o nowe informacje.
W przykładzie z językiem rosyjskim mogłoby to być śledzenie postępów w nauce i poczucia komfortu z nauki z polskim lektorem.