Bałagan. Bałagan stwarza masę problemów i to na wiele sposobów. Może wywoływać uczucie niepokoju, stres, czy wrażenie, że mamy za mało miejsca i rzeczywiście tego miejsca będzie mało. Do tego bałagan sprawia, że sprzątanie jest trudniejsze i bardziej czasochłonne, a znalezienie czegokolwiek w bałaganie jest zdecydowanie trudniejsze niż w uporządkowanym domu.
PORZĄDEK ≠ CZYSTOŚĆ
Od razu na początku ustalmy, że porządek to nie jest to samo co czystość. Choć po zakończeniu porządkowania, mieszkania będzie również czyste. Natomiast po zakończeniu sprzątania/czyszczenia wcale nie musi być uporządkowane.
Porządek oznacza, że wszystko ma swoje miejsce i wszystko jest na swoim miejscu. Natomiast czystość oznacza, że w mieszkaniu nie ma brudu.
KORZYŚCI Z PORZĄDKÓW
Najbardziej oczywistą zaletą porządkowania jest to, że dzięki niemu twój dom, czy mieszkanie wygląda lepiej. Istnieje jednak wiele innych, mniej oczywistych, choć równie ważnych korzyści.
BEZPIECZEŃSTWO
To jedna z mało docenianych korzyści z utrzymywania porządku, o której myślimy raczej rzadko. W końcu bałagan może stać się źródłem zagrożenia pożarowego, zwłaszcza wtedy, gdy trzymamy rzeczy blisko źródeł ciepła. Dodatkowo sterty nieuporządkowanych ubrań, gazet, czy resztek jedzenia, mogą być doskonałą pożywką dla bakterii, pleśni i innych alergenów. Dlatego im mamy większy porządek, tym mniej zagrożeń na nas czyha w domu. A jak pamiętamy z reklamy Sprita, najwięcej wypadków zdarza się w domu.
REDUKCJA STRESU I LEPSZE SAMOPOCZUCIE
Wiem, że nieład może kojarzyć się nam z twórczością i kreatywnością, a sam Albert Einstein pytał retorycznie: Jeżeli zabałaganione biurko jest oznaką zabałaganionego umysłu, to czego oznaką jest puste biurko?
W końcu zabałaganione biurka mieli Stephen Hawking, Mark Twain, Steve Jobs, Al Gore, czy Maria Skłodowska-Curie. Ale to nie oznacza, że masz mieć bałagan w domu, brud po kątach, nieład w sypialni, czy sterty nieumytych naczyń w kuchni, a do tego masz się bać wejść do skrytki, piwnicy, czy garażu, do których upchnąłeś wszystko, co tylko może się przydać.
Na biurku, czy w miejscu, gdzie tworzysz możesz zostawić błagana jeżeli go lubisz. Chociaż i tam warto zrobić od czasu do czasu porządek.
Ja pisząc, lubię otaczać się książkami, notatkami, artykułami, czy pustymi kartkami, ale po skończonej pracy porządkuje to i robię miejsce na nowe zadania. I to jest ok.
Jednak bałagan rozprzestrzeniający się na cały dom już nie jest ok. Zwłaszcza że u wielu osób taki brak porządku i stabilności może wywoływać niepokój, czy stres. I w całym tym bałaganie możemy nawet nie być świadomi tego skąd biorą się te negatywne emocje. A wystarczy tylko posprzątać, poukładać i uporządkować rzeczy, aby poprawić sobie nastrój i poczuć się lepiej.
POPRAWA KONCENTRACJI
Nieład ciągle przyciąga naszą uwagę, przypomina nam o rzeczach, czy sprawach, które mamy do załatwienia, a to utrudnia koncentrację. Czasami może to być:
- sterta rachunków do zapłacenia, która ciągle krzyczy „zapłać mnie”,
- stos książek, które domagają się odłożenia na półki,
- kopiec ubrań do poprasowania i odłożenia do szafy,
- czy zlew pełen brudnych naczyń, do którego jakimś cudem idzie dołożyć kolejne kilka kubków, czy talerzy.
Im mniej jest takich rzeczy w twoim otoczeniu, tym łatwiej będzie Ci się skoncentrować na twojej pracy, będziesz mógł sprawniej i szybciej działać.
ZAGUBIONE SKARBY
Na sam koniec zostawiłem moją ulubioną zaletę porządkowania, choć coraz rzadziej mi się przydarza. Ale to w sumie dobrze. W każdym razie, porządkując mieszkanie lub dom, możesz poczuć się jak Indiana Jones, co prawda nie będziesz walczył z Niemcami, ale za to możesz natrafić na skarby, o których istnieniu dawno już zapomniałeś, a możliwe, że wcześniej poszukiwałeś ich bezskutecznie.
Na liście Twoich skarbów mogą się znaleźć:
- dokumenty,
- fotografie,
- biżuteria,
- klucze,
- pieniądze,
- magazyny,
- książki,
- pamiątki,
- i wiele innych ważnych dla Ciebie rzeczy.
TUTAJ ZNAJDZIESZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY Z TEJ SERII.
Jeżeli chcesz uporządkować swoje otoczenie, to mogą Ci się również przydać te artykuły:
W.O.D.A. oczyści Twoje otoczenie
4 proste kroki, aby bezproblemowo radzić sobie z korespondencją
Jak radzić sobie z nadmiarem e-maili?