Jeżeli chcesz utrzymać porządek, to będzie, to wymagało od Ciebie wprowadzenia w życie nowych nawyków i strategii działania. A jeżeli nie mieszkasz sam, będziesz musiał przekonać do swoich pomysłów również pozostałych domowników.
Bez ich wsparcia i zaangażowania, Twoje wysiłki związane z porządkowaniem i organizowaniem przestrzeni zostaną przyćmione przez bałagan zrobiony przez pozostałych domowników.
Spójrz na to w ten sposób: porządkowanie to nie czynność, to styl życia. Tylko utrzymując zorganizowany styl życia, możesz trzymać bałagan z dala od siebie.
Na początek zacznijmy od kilku prostych rad, które ułatwią porządkowanie:
- ustal regularny czas na porządki,
- pozbądź się wszystkiego, co nie było używane w ciągu ostatniego roku (choć są od tego wyjątki, ale o tym później),
- sprzedaj, rozdaj, poddaj recyklingowi, a w ostateczności wyrzuć wszystko, czego nie potrzebujesz.
ZMIEŃ PERSPEKTYWĘ
Jednym z powodów, dla których tak trudno jest sobie poradzić z bałaganem, jest to, że większość ludzi przestaje go po chwili zauważać. Po tym, jak coś się zdezorganizowało i pozostało w tym stanie przez dłuższy czas, większość ludzi uodparnia się na problem. Wielu nawet zapomina, jak wyglądała ta część ich domu, zanim została zdezorganizowana. Dezorganizacja staje się częścią ich środowiska naturalnego.
Aby w pełni dostrzec problem, warto spojrzeć z perspektywy osoby z zewnątrz. Możesz poprosić rodzica, brata, siostrę, przyjaciela lub zaufanego sąsiada o obejrzenie każdego pokoju w Twoim domu i udzielenie porady. Możesz się też sam wcielić w taką osobę. Wyobraź sobie, że jesteś osobą, która chce kupić lub wynająć Twoje mieszkanie. Zbadaj każdą półkę, szafę i miejsce do przechowywania. Badając bałagan, zadawaj pytania:
- Jak bym to zorganizował?
- Co bym wyrzucił?
- Jaki jest najlepszy system organizacji tej przestrzeni?
W późniejszym etapie porządkowania odpowiedzi na te pytania pomogą Ci w sprzątaniu i ponownej organizacji przestrzeni.
CZY NAPRAWDĘ TEGO POTRZEBUJĘ?
To chyba jedno z najważniejszych pytań, które warto sobie zadać podczas porządkowania. To jest też moje ulubione pytanie, które zadaję sobie nie tylko podczas sprzątania, ale przede wszystkim zadaje je sobie podczas robienia zakupów. Jeżeli nie kupię czegoś, czego tak naprawdę nie potrzebuję, to nie będę musiał się nad tą rzeczą zastanawiać podczas sprzątania. Tak naprawdę utrzymanie porządku i walka z nadmiarem rzeczy zaczyna się już w sklepie.
Większość ludzi, w tym i ja, trzyma rzeczy, których nie potrzebuje. Jest wiele powodów, dla których to robimy:
- wspomnienia – niektóre przedmioty kojarzą nam się albo z jakimiś wydarzeniami, albo osobami. Są w nich zaklęte wspomnienia. Mam trochę takich rzeczy i niektórych z nich nie zamierzam wyrzucić i to jest ok. A z innymi rozstałem się bez wielkich sentymentów, a może nawet z pewną ulgą,
- przydasie – to wszelkiej masy śrubki, wkręty, gwoździe, gwoździki, miksery, sokowirówki i tym podobne urządzenia, które trzymamy z obawy, że kiedyś mogą się przydać. Takie zbieractwo doskonale widać u osób z pokolenia moich rodziców, które miały okazję żyć w czasach komunistycznego niedoboru. Wtedy takie postępowanie było uzasadnione, teraz już nie. Z przydasiami można poradzić sobie w jeden prosty sposób. Należy założyć sobie, że jeśli dany przedmiot, na przykład mikser, nie był używany przez cały rok, to znaczy, że jest niepotrzebny. Aby ułatwić sobie to zadanie, możesz na podejrzanych sprzętach poprzyklejać karteczki z datą kiedy były ostatni raz używane.
TWORZENIE RUTYNY
Zasady porządkowania nie powinny być skomplikowane i uciążliwe.
CODZIENNE PORZĄDKI
Każdego dnia dbaj o to, by był w nim porządek, zwłaszcza w tych miejscach, w których łatwo robi się bałagan. Na przykład łazienka, kuchnia, pokój dziecięcy, stolik, na który odkładasz listy, klucze itp.
Na koniec dnia poświęć 10-15 minut na szybką kontrolę całego domu i ewentualne uprzątnięcie zbędnych przedmiotów.
COTYGODNIOWE PORZĄDKI
Raz na tydzień odkurz i posprzątaj mieszkanie, a przy okazji ułóż na miejsce wszystkie rzeczy, które nie są na właściwym miejscu. To pozwoli utrzymać porządek i ułatwi Ci robienie okresowych porządków.
OKRESOWE PORZĄDKOWANIE
To takie porządne sprzątanie, podczas którego zaglądasz w każdy zakamarek swojego domu, piwnicy, czy garażu. Podczas takich okresowych porządków przez Twoje ręce powinna przejść każda rzecz, która znajduje się w domu i przy każdej z nich powinieneś zadać sobie filozoficzne pytanie: Czy naprawdę tego potrzebuję?
Jak często robić okresowe porządki? My robimy takie porządki raz do roku, ale znam osoby, które robią je częściej na przykład raz na pół roku, czy raz na kwartał. Jest jeszcze grupa osób, która przegląda jedno pomieszczenie na miesiąc i robi w nim taki gruntowny porządek. Co też ma swoje zalety. Na przykład nie czujesz się tak przeciążony pracą i ogromem zadania do wykonania. Jedno pomieszczenie na miesiąc to w końcu nie jest wcale tak dużo.
TWORZENIE LIST RZECZY DO ZROBIENIA
Po przeanalizowaniu bałaganu w domu zrób listę rzeczy do zrobienia. Podziel swój dom na pokoje lub obszary i zrób listę zadań do wykonania w każdym pokoju.
Następnie zdecyduj, ile czasu zajmie ci ukończenie zadań z każdego obszaru i kiedy każda z nich planujesz ukończyć.
METODA FAST
Ten krótki akronim pomoże Ci zapanować nad porządkowaniem. Pochodzi on od pierwszych liter czterech angielskich słów:
- F – Fix a time – czyli ustal czas. Ustal harmonogram sprzątania codziennego, tygodniowego i okresowego (miesięcznego, kwartalnego lub rocznego).
- A – Anything not used in 12 months – czyli wszystko, co nie zostało użyte w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Pozbądź się wszystkiego, co nie było używane od roku lub dłużej. Pamiętaj o podpowiedzi z początku artykułu dotyczącej wszystkich przydasi.
- S – Someone else’s stuff – czyli rzeczy kogoś innego. Oddaj wszystko, co pożyczyłeś od kogoś. Pożyczając coś od kogoś, na przykład książkę lub film, oznacz w kalendarzu lub terminarzu przypomnienie, aby zwrócić pożyczony przedmiot. Dzięki temu nie będziesz miał domu niepotrzebnych rzeczy oraz nie nadwyrężysz zaufania swoich bliskich.
- T – Trash – czyli kosz. Wyrzuć lub poddaj recyklingowi wszystko, czego nie potrzebujesz.
Akronim FAST to doskonałe narzędzie dla każdego, kto chce uporządkować swój dom, ale także świetne rozwiązanie dla każdego, kto już uporządkował swój dom i chce go w takim stanie utrzymać na co dzień.
NAPEŁNIAJ JEDEN WOREK NA ŚMIECI DZIENNIE
Ten pomysł sprzątania to deska ratunkowa dla osób, które mocno obrosły w rzeczy i muszą szybko wyeliminować bałagan. Na przykład spodziewają się gości, wystawiają dom na sprzedaż lub opuszczasz wynajmowane mieszkanie.
Przygotuj sobie kilkanaście lub kilkadziesiąt worków. Następnie rozpoczynaj każdy dzień od otwierania pudełek, przeglądanie półek, sprzątania spiżarni i czyszczenia szaf. Kiedy zapełnisz jeden worek na śmieci, porządkowanie jest na dany dzień zakończone.
KAŻDEGO DNIA WYRZUCAJ LUB ODDAWAJ JEDEN PRZEDMIOT
Każdego dnia staraj się znaleźć chociaż jedną rzecz do wyrzucenia lub wydania. Ta metoda nie należy do najszybszych sposobów pozbycia się bałaganu, ale doskonale sprawdza się w dłuższej perspektywie czasu i u osób, które boją się wyrzucać na raz dużo rzeczy lub przeraża ich wizja wielkich porządków.
METODA „CZTERECH PUDEŁEK”
Metodę „cztery pudełka” można wykorzystać do uporządkowania dowolnego miejsca, takiego jak półka, szafa, czy pokój. Aby rozpocząć, znajdź cztery średniej wielkości pudełka lub cztery duże, w zależności od wielkości sprzątanej przestrzeni. Oznacz pudełka w następujący sposób:
- Zatrzymać – w tym pudełku umieść wszystko, co chcesz zachować,
- Nie wiem – w tym pudełku będą przechowywane wszystkie przedmioty, co do których nie możesz się zdecydować, czy je wyrzucić, czy zachować,
- Wyrzucić – w tym pudełku umieść wszystko, co chcesz wyrzucić,
- Do rozdania – w tym pudełku umieść wszystko, co chcesz podarować innym.
Po przygotowaniu pudełek zacznij przeglądać rzeczy i umieszczać je w odpowiednich pudełkach. Po zakończeniu pracy ułóż na miejsce wszystkie przedmioty, które wylądowały w pudełku „zatrzymać”. Następnie wyrzuć wszystko, co znalazło się w pudełku „wyrzucić”. Gdy to zrobisz, przejdź do pudełka, w którym znalazły się przedmioty o niepewnym statusie. Możesz je przejrzeć jeszcze raz i zdecydować, do którego z trzech pozostałych pudełek powinny trafić. Powinno to być o wiele łatwiejsze niż na początku. Na sam koniec możesz rozdać rzeczy z ostatniego pudełka.
TUTAJ ZNAJDZIESZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY Z TEJ SERII.
Jeżeli chcesz uporządkować swoje otoczenie, to mogą Ci się również przydać te artykuły:
W.O.D.A. oczyści Twoje otoczenie
4 proste kroki, aby bezproblemowo radzić sobie z korespondencją
Jak radzić sobie z nadmiarem e-maili?